Dags för Whisky!


Efter att ha väntat i 8 dagar så har äntligen min första E-beställning av Whisky från Systembolaget hamnat i mina händer. Det är två sorter, en Glen Ord Provenance 11 yr, en Highland-whisky med art.nr. 86082 och en Ardbeg Blasda 10 yr, Islay-whisky med beställningsnummer 86426.
Varför jag valt dessa två är enkelt; Glen Ord läste jag om i Sveriges bästa Whiskytidning, Allt om Whisky nr 1 2011. I en provning och artikel så hade denna ”dram” fått ett gott renomé och det var en sort jag aldrig hört talas om innan. Jag är en fan av Highland whisky med des fruktiga nos och ganska tilltalande choklad/kola/fruktgodissmaker som kan komma fram så valet var lätt. Arbeg är en whisky som jag fastnat för rejält och som jag fått nöjet att prova under några provningar förut. Jag tycker dess rökighet och komplexa smak tilltalar mig stort.

Men nog om detta; till provningen!

Vi börjar med den som jag tror är den lättare whiskyn;
Glen Ord Provenance 11 yr, 46%.

Glen Ord Provenance 11 yr 46%

Detta är en ofiltrerad whisky utan färgämnen, alltså den kommer direkt från fatet och ner i flaskan. Ofiltrerad eller ”Un-chill filtered” betyder att den inte kylts ned till ca 0º celsius så att eventuella utfällningar från fatet sjunker ned och avlägsnas från whiskyn. Den har inte heller tillsatts med färgämnen vilket gör att den är väldigt ljus i färgen, nästan i en ljus gröngul ton. Normalt så är whiskyn väldigt gul i en kanske mässing/brons-ton vilket oftast beror på färgämnen i whiskyn. Dessa färgämnen förändrar inte till smaken, som tur är. Men det har blivit populärt med whisky utan tillsatser då det bidrar till en starkare känsla och en närhet till whiskyns själ, månntro 🙂
Att den är ofiltrerad bidrar också till en starkare, och kan i vissa fall, en tjockare mustigare smak. Man filtrerar inte whisky som är starkare än 46%.

En vacker förpackning och en härligt gammalmodig etikett på flaskan visar på ett destilleri med gamla anor med bibehållen själ kanske.

Visuellt:
En ljus gul med grön ton. Väldigt ljus, något som man ofta ser i ung whisky. Men denna är 11 år och tagen direkt från fatet, så den är väl lagom gammal kan man anta.

Doft:
Ja i min mening så kommer en härlig ton av smörkola, ja den tar upp mycket utrymme. Kanske lite fruktighet också, äpple… nej kanske päron finns där, en gräsighet oskså. Ja det är inte lätt att gå ner i dofterna men träning är ordet!

Smak då:
Wohoo! En eldig kryddig början, fyller upp munnen och får tungan att jobba. Det börjar med någon blommig smak, päronen kommer fram där också, en lite besk avslutning i form av choklad kanske. Stannar länge i munnen, härligt! Ja den är fortfarande kvar, den vill inte släppa! Hurra!

Vi häller i några droppar vatten och ser hur den ter sig. Eftersom den är 46% så hade det varit kul att se hur den doftar och smakar i lägre alkoholhalt, ca 40%.

Doft:
Nu är smörkolan nästan helt borta 😦  Någon ton kan man känna men päronen har tagit över, kanske lite choklad också och även kanske lite blommighet.

Smak:
Ja nu är frukten här! Päron och kanske ton av citron, även kolan har tittat fram och blandar smakerna härligt! Eldigheten har dämpats men eftersmaken ligger kvar länge ändå och gottar sig! Härligt!

 Slutsats:
Vill man ha en Highland-whisky med karaktär, en busigare whisky kanske, så skall man definitivt prova denna! Tål definitivt att vattnas några droppar vilket ger en ny upplevelse.

Poäng: 8 av 10 Ulf-poäng 🙂 

Nu till Ardbeg Blasda 10 yr 40%.

Ardbeg Blasda 10 yr 40%

Visuellt:
Också denna är väldigt ljus men den är både ”Chill-filtered” och färgad lite grand. Den ser ung ut, ljusggul ton och kanske lite vattnig om man jämför med Ardbegs andra varianter, och smaken och doften skall bli spännande att uppleva.

Doft:
Ja den är rökig men inget mot originalet. Denna whisky har bara 8ppm fenolhalt eller rökighet mot originalets 24 ppm. Jag har haft nöjet att prova ARDBEG 1990 Airigh Nam Beist ”The Beast” som har en rökighet på 50-55 ppm. Jag säger bara wohoo! Den försvann aldrig från näsan och startade nästan brandlarmet! Blasda doftar Apelsin och kanske citron, lite rökighet om man doftar längs med kanten på glaset. Mjukt och friskt på samma gång men väldigt stillsam om man jämför med den 10 åriga standardwhiskyn.

Smak:
Ja att detta är ett experiment går inte att missta. Den har en elegant smak med citrus smak och choklad, och kanske en lime-ton. Ja antingen citrus eller lime, är inte säker. Den är mjuk och trevlig i munnen, kanske lite smörig, och har en lång god eftersmak. Att detta är en Ardbeg kan man verkligen inte tro. Ardbeg skall slå en med häpnad och snurra runt huvudet fjorton varv medans smakerna och dofterna skickar själen upp mot universum och tillbaka!

Slutsats:
Detta är en medelmåttig version av Ardbeg, men för den delen en förbaskat trevlig sådan! En som man kan bjuda till entusiaster som ogillar rökigheten från Islay’s mastodonter. Den får 7 av 10 Ulf-poäng.

Så beställ dessa genast om ni vill prova något extra. De finns fortfarande på Systembolagets beställningslista.

Visst är det härligt med Whisky!

2 reaktioner till “Dags för Whisky!

  1. Sitter här en måndag och läser din whisky recension! Fan va sugen man blir, Ardbeg är ju en av mina favoriter. Drick inte upp allt förrän jag har smakat på den brorsan.

    Hälsa frugan!

    Vänligen Big brother

    1. Jag har kappt tagit 5cl av den så där finns gott om det 🙂
      Glen Ord kommer du nog också att gilla, den är inte rökig men har en fantastiskt god doft och smak!
      Har gott om den också 😉

Lämna en kommentar